Fiscaliteiten
Bij het zakelijk inzetten van een youngtimer gelden er speciale fiscale regels aangaande de bijtelling voor het privegebruik. Het grote verschil en dus voordeel voor de zakelijke gebruiker van een youngtimer wordt veroorzaakt door het feit dat als grondslag voor de bijtelling niet de cataloguswaarde van de auto wordt aangehouden maar de zgn. waarde in het economisch verkeer (WEV) ofwel de dagwaarde. De belastingdienst accepteert hierbij bijv. de aankoopfactuur van de youngtimer als grondslag voor de bijtelling van dat jaar. Deze dient uiteraard redelijkerwijs overeen te komen met de waarde in het economisch verkeer. Op diverse verkoop-sites kan men een goede vergelijking maken voor deze waardebepaling. De voorwaarde bij deze regeling is dat de auto op het moment van zakelijke inzet minimaal 15 jaar oud is. In 2013 geldt dat dus voor auto's vanaf 1998 of ouder. In deze jaargangen zijn veel verschillende merken te vinden met zeer goede en betrouwbare modellen die als zakelijke youngtimer voldoen.
Rekenvoorbeeld
De fiscus heeft verder bepaald dat bij dit zakelijk gebruik van een auto van minimaal 15 jaar oud een percentage van 35% van deze dagwaarde moet worden bijgeteld bij het inkomen.
Met een aantal rekenvoorbeelden wordt dit verschil erg duidelijk:
Een Volvo V70 station van bouwjaar 1997 met een nieuwwaarde van destijds € 54.000,- heeft een reële dagwaarde (WEV) van €6000,-
De bijtelling is dan 35% van 6000,- = €2100,-
Dit houdt in een bruto-bijtelling van 2100 : 12 = €175,- per maand.
Bij een IB-belastingpercentage van 42% neer op een NETTO-bedrag van ca. €100,- per maand.
Voor de daaropvolgende jaren mag op de youngtimer zakelijk worden afgeschreven en geldt dus een lagere bijtellings-grondslag en dus een nog lager netto bedrag per maand.
Voor diezelfde Volvo V70 station, maar nu van bijv. bouwjaar 2002, geldt als bijtellings-grondslag de cataloguswaarde incl. accessoires, BPM en BTW van de bovengenoemde €54.000,-
Als bijtelling dient u 25% van €54.000,- bij uw inkomen op te tellen, ofwel €13.500,- per jaar, ofwel bruto €1125,- per maand. Netto zal dit bij de genoemde 42% belastingdruk uitkomen op ca. € 650,- per maand.
Een netto- verschil van € 550,- per maand!!
Het grote voordeel zit hier dus duidelijk in de grondslag voor de bijtelling; het verschil tussen waarde in het economisch verkeer en de oorspronkelijke cataloguswaarde!
Misvatting
Een vaak gehoorde misvatting is het feit dat men deze fiscale regeling verwart met de in het voorjaar van 2013 (voorlopig?) herziene regeling vrijstelling MRB voor oldtimers. Dit is een regeling die geldt voor auto's vanaf 25 jaar tot 40 jaar en ouder. Voor de youngtimers dient "gewoon" het volle pond MRB te worden afgerekend; daarin is er geen verschil met auto's jonger dan 15 jaar!
Zakelijk gebruiker
Voor de zakelijke gebruiker is er dus het voordeel van enerzijds lagere kosten voor het bedrijf door met name een veel lagere afschrijving. Dit geeft in de praktijk in combinatie met de anderzijds mogelijk iets hogere onderhouds- en brandstofkosten toch duidelijk lagere exploitatiekosten voor de zakelijk gebruikte auto! Daarnaast is er dus het grote voordeel van de veel lagere kosten van de bijtelling voor het privegebruik van de youngtimer.
Uitstekend alternatief
Kortom, we kunnen stellen dat de youngtimer, mits in goed onderhouden staat, een uitstekend alternatief is voor de zakelijke gebruiker/ZZP-er om zowel zakelijk als privé tegen fors lagere kosten toch een goede, ruime en veilige auto te rijden. Rekent u zelf maar na; zelfs de huidige kleine compactklasse-auto's met 14% bijtelling komen vaak duurder uit de bus dan de youngtimer qua kosten van de bijtelling!
Bovengenoemde rekenvoorbeelden zijn natuurlijk cijfers. Het is uiteraard ook zo dat een zekere affiniteit met het rijden van youngtimers en de auto's uit die tijd van belang is, om te beslissen een youngtimer ( al dan niet zakelijk) te gaan rijden. Daarnaast onderstrepen we nogmaals het belang om direct goed met een goede youngtimer te starten, zodat u ook ongestoord kunt rijden en genieten. Niets is vervelender dan allerlei kleine of grotere problemen; die komen n.l. altijd op de meest ongelegen momenten!
U moet, als u met uw fraaie youngtimer ergens staat te tanken, daarnaast niet gek opkijken als wildvreemde mensen u aanspreken op de goede staat van uw wagen of vertellen dat ze zelf nog zo'n exemplaar hebben gereden en dat dat zo'n uitstekende auto was...........
Kortom, youngtimer-rijden is ook gewoon leuk!!
Mocht u verdere vragen hebben op het gebied van het zakelijk gebruik van youngtimers en de fiscale regelgeving, laat u ons dat gerust horen. Wij informeren u graag verder!